till dig som har en sk red zone-människa alt. doris gästbloggar

hej alla hundar där ute!

jag har kapat mattes dator(måste ju ha koll på vad hon gör så hon inte försöker ta över här hemma).

jag tänkte bara passa på att hjälpa er där ute som har en sk red zone-människa.
jag tror att ni måste använda dom här konstiga sk "ledarövningarna" tillbaka på dom. tydligen är det så vissa männískor funkar eftersom dom tror att vi hundar funkar så. så sätt på matte/husse elhalsbandet och ge dom ett par stötar när dom försöker nåt knasigt, eller varför inte en välplacerad spark i mjukdelarna på magen? en klassiker som många människor verkar tycka om är den sk alfarullningen. man ska tydligen släng ner den andre på marken på rygg och hålla fast dom på halsen/nacken(konstigt språk dom har dom där människorna) eller drar du helt enkelt till med det populära koppelrycket(jag tycker att det borde göra fruktansvärt ont i nacken?).


min matte är ingen red zone-människa direkt, hon är väldigt lätt att träna. ibland när hon har tråkigt(eller ja jag vet inte) plockar hon fram en liten mojäng(hon kallar det visst klicker) och massa gott godis. sen ställer hon sig som ett fån och tittar på mig, jag är ju inte dummare än jag förstår att hon behöver ett träningspass(hon börjar bli snabb i klickfingret nu tycker jag). sen gör jag helt enkelt så att jag testar en stund och ser hur snabbt hon fattar att hon ska trycka på klickern när jag gör olika saker. ibland får jag hålla på en stund för att hon ska fatta men oftast går det rätt snabbt. varje gång jag får henne att klicka ger hon mig en godis. förstår ni vilken win-winsituation det här blir. matte får träna fingrarna och jag får godis. samtidigt som hon blir väldigt lätt att ha och göra med.

well, det var allt för idag, jag ser att matte behöver träna fingrarna igen för nu har hon plockat fram klickern så jag får väl ställa upp helt enkelt.

/
doris


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0